Expertises

Expertises

Expertises Arjan Hofmann creatief strateeg contentmarketeer copywriter

Op zoek naar een ?

Creatief strateeg, contentmarketeer of copywriter? Het zijn drie van de rollen die ik kan vervullen. Ik help merken en organisaties op projectbasis of als interim adviseur voor marketing en communicatie. Altijd vanuit de inhoud. De essentie van waar jouw merk voor staat is het fundament voor mijn werk. Dan kunnen we samen werken aan een sterk merk voor de lange termijn.

  • Branding
  • Identities
  • Storytelling

Merken vind ik onweerstaanbaar. Of het een discounter is of een luxe merk, ik kan naar een advertentie of product kijken en dan ben ik alleen maar bezig om te bedenken waarmee ze me willen raken. De typografie op een fles eau de toilette, de verpakking van kleding, de banner ad op mijn scherm. Ik ben gefascineerd. Vanwaar die keuze? Wat raakt mensen? 

De haarvaten van een merk begrijpen en het tot in de puntjes doorvertalen. Branding is voor mij zo leuk omdat het vraagt dat je de essentie van een organisatie, product of service op zoveel verschillende manieren kunt presenteren. Of het nu een social post is die het karakter van het merk smoel geeft of een evenement waar de onderneming die achter het merk staat zich inhoudelijk aan een interessant vraagstuk weet te koppelen. Door aan het merk van mijn klanten te mogen werken, kan ik hen helpen hun reden van bestaan bij hun doelgroepen te laten landen.

Ken jij het karakter van je merk al? Een merk is soms in de loop van de tijd wat diffuus geworden. Het spoor is niet helemaal duidelijk meer. Daar kan ik inspringen om de kern van het merk af te stoffen en de kwaliteiten weer te laten schijnen. Vaak genoeg blijkt dat er heel veel mooie kwaliteiten en activiteiten voor het grijpen liggen. Dan helpen de vreemde ogen om die weer de aandacht te geven die je doelgroepen zo aanspreken.

Those who tell the stories rule the world. Een oud gezegde dat aan aan de Navajo en in een beetje andere vorm aan Plato wordt toegeschreven. Het blijft waar. Verhalen blijven hangen. Denk maar aan de vele sprookjes die je makkelijk in essentie kunt vertellen. Of de verhalen uit je familie of vriendenkring op feesten steeds terugkomen.

Contentmarketing gaat om de verhalen van jouw organisatie. Het idee van contentmarketing is gestoeld op oude uitgangspunten van goed ondernemerschap weer naar voren. Wees relevant voor jouw doelgroepen, weet duidelijk voor wie je meerwaarde biedt. Durf daarin te kiezen.

Storytelling en contentmarketing zijn voor mij begrippen die deels overlappen. Contentmarketing zie ik als het structureel benutten van verhalen rondom jouw merk die van belang zijn voor jouw doelgroepen. Of het nu video, een quiz, een white paper, blogs of social media posts zijn. De content raakt je doelgroepen en draagt bij aan de beleving van je merk. Door planmatig aan je content te werken met een contentstrategie, kun je gericht de band van je merk met je doelgroep versterken.
Storytelling vat ik iets tactischer op. Het zijn de contentonderdelen die je produceert. Soms in samenhang, soms als los item. Het vraagt in ieder geval dat je de verhalen van je klanten en je medewerkers weet te vinden en te vertalen naar aansprekende publicaties voor de buitenwereld.

Ik voer storytelling zelf graag uit als tekstschrijver. Het helpt mij om te toetsen of de contentstrategie en merkidentiteit voldoende scherp zijn benoemd, of waar mogelijk interessante nog onbekende paden liggen. Schrijven haal ik veel plezier uit. Van short copy tot langere artikelen. Het spelen met woorden om de juiste gedachte in het brein van de ontvanger te krijgen.

  • Strategy & Ideation
  • Masterclasses & Workshops
  • Interim Opdrachten

Ideevorming is een van mijn kernkwaliteiten. Onderwerpen ben ik constant met elkaar aan het verbinden, waardoor nieuwe ideeën ontstaan. Dit onderdeel van design thinking zit daarmee in mijn aard, zeker in combinatie met mijn leergierigheid.
Daar help ik anderen ook graag mee. Met groepen op zoek naar nieuwe wegen en energie ontginnen die verborgen zat in het team. 

Creatieve werkvormen zijn een uitstekend middel om de gedachten eens te verzetten en nieuwe inzichten te vergaren. In de dagelijkse gang van zaken zijn gewoontes een prettige houvast. In een creatieve werksessie spring je samen in het onbekende. Dat vraagt durf.

Ik haal er veel plezier en energie uit om anderen die stap te laten zetten. Vele werksessies later, van grote tot kleine groepen, heb ik klanten altijd met nuttige resultaten de sessie(s) zien verlaten. Want ik wil wel dat mijn klanten met een bruikbare uitkomst naar huis gaan.

De opbrengsten van mijn leergierigheid houd ik niet alleen voor mijzelf. Natuurlijk komen ze altijd ten gunste van mijn werk, ik ben ook graag bereid een masterclass of workshop te geven. 

Voor mezelf toch altijd een lichtelijk confronterende rekensom, maar ik ben al sinds 1997 aan het werk in de marketing en communicatie. De ervaringen die ik heb opgedaan, bied ik graag aan om anderen verder te helpen.

Dat kan over onderwerpen gaan zoals Design Thinking of het produceren van video. Of over hoe ik met contentmarketing en storytelling aan de slag ga en welke valkuilen ik mijn lessen van heb geleerd.

De masterclasses en workshops geef ik eventueel samen met anderen, zoals bijvoorbeeld met Jan Katsma van Umwelt Films. Hij is een filmmaker met wie ik veel heb samengewerkt en onze gezamenlijke ervaring met het inzetten en produceren van video voor merken blijkt waardevol voor marketing- en communicatieafdelingen.

Is er een gat dat moet worden opgevuld in jouw marketing of communicatie? Heb je behoefte aan een marketingprofessional die zich in korte tijd echt verdiept in jouw organisatie en jouw vraagstukken? Ik sta erom bekend nieuwe materie mij snel eigen te maken. Een heldere opdracht en ik ga met de andere teamleden aan de slag om tot een mooi resultaat te komen. Bijvoorbeeld om met jouw afdeling als een brand newsroom te starten of om projectcommunicatie te professionaliseren. 

Daarbij streef ik ernaar dat het team uiteindelijk er zelf mee aan de slag kan, of dat ik een goed platform achterlaat voor de professional die mijn plek structureel in mag vullen.

Mijn kernkwaliteiten

Uit de Gallup Strenghtsfinder kwamen de volgende 5 kernkwaliteiten. 
Door mijn werk hierop te baseren, kan ik altijd mijn beste resultaten leveren.

Ideevorming

Verbondenheid

Leergierigheid

Zelfverzekerdheid

Verantwoordelijkheidsbesef

Op deze website gebruik ik cookies zodat ik jou de beste ervaring kan bieden. Akkoord?