Karakters veranderen continu. In tijden van crisis vinden de grootste veranderingen in onze karakters plaats. Verlies, tegenslag, pijn en verdriet. Dat zijn de momenten en emoties waarin we op onszelf worden teruggeworpen en uitvinden wat werkelijk belangrijk voor ons is, wie we zijn en waar we voor staan.
Crises zijn louterende tijden. Het zijn ook de momenten dat we voor onszelf kunnen bepalen of we de kansen omarmen of de angst. Van het laatste weten we dat het onze eigen ontwikkeling vaak geen goed doet. De durf hebben om een moeilijke periode aan te grijpen om sterker te worden is niet makkelijk. Dat gaat met vallen en opstaan. Je moet het zelf doen en je hebt behoefte aan steun van anderen.
Voor merken geldt hetzelfde. Merken zijn karakters. Crises zijn de tijden waarin merken sterker kunnen worden. Het vraagt om een flexibele geest en houding. Een open blik. Wat zijn de krachten van jouw merk en hoe kun je die op een andere manier inzetten. Zoals de wafelijzerproducent die niet meer kan produceren en door YouTube-video’s te gaan een nieuw partnership opbouwt.
Geen paniek dus. Hoe lastig soms ook. Ga in het oog van de storm staan en gebruik de rust om de essentie van je merk nog eens goed te benoemen. Je ontdekt zeker nieuwe mogelijkheden voor jouw krachten.