Marketing keert weer terug naar de essentie. Het vak lijkt een nieuwe balans te vinden die veel weg heeft van hoe het voor de grote online golf was. Aandacht en relevantie zijn je beste klantenbinders. Ik zie het meer en meer om me heen. Bijvoorbeeld in de lijstjes met wat de trends voor 2020 zouden zijn, en bij bedrijven en consumenten die weer bewust kiezen voor goede producten en service en bovenal persoonlijk contact.
Wie de lijstjes van de afgelopen jaren er op naloopt, kwam heel wat voorspellingen tegen over automation en digitalisering. Het blijven actuele onderwerpen, alleen meer met voeten in de menselijke realiteit. De irritatie over technische hulp die mensen te veel aan hun lot overlaat in een digitale omgeving slaat om in het links laten liggen van aanbieders die volop daarop inzetten.
Met een vakgenoot deelde ik laatst de ervaring die we beide hadden met verzekeraars en pensioenfondsen. Zelf was ik overgestapt naar een verzekeraar die mij een prima zorgaanbod voor een ondernemer bood. Hij zit bij een pensioenfonds dat hem een prima pensioen zal opleveren. Het stond ons echter beide tegen dat we bij partijen terecht waren gekomen waar elk menselijk contact eruit was gehaald. We zijn aangewezen op chatfuncties en whatsappnummers, waar het probleem vervolgens is dat je geen reactie krijgt op je vragen. Telefoonnummers zijn niet te vinden en feedbackformulieren in apps werken niet. Handige instrumenten, alleen wel in een aanpak die de basis van het vak marketing goed op orde heeft.
Met weemoed dachten we terug aan onze eerdere aanbieders. Het menselijke contact, de snelle en persoonlijke hulp was ons toch wel wat waard. Reële kans dat we weer overstappen. Dan kunnen we weer mensen spreken die ons materie waar we weinig kaas van hebben gegeten helder kunnen uitleggen.
De belangrijkste valuta in marketing zijn in mijn ogen aandacht en relevantie. Dan kunnen je klanten zich begrepen voelen en jou waarderen om hoe je je als merk gedraagt en ze helpt. Gemeende aandacht dus.
Het is volgens mij een logische stap dat evenementen met en voor klanten weer vaker op de agenda komen. Direct persoonlijk contact mogelijk maken. De offline verlenging van online. Of andersom. Hoe dan ook, een holistische benadering van je merk waarmee je het menselijk maakt.
Mijn aandacht heb je. Welkom terug, ouderwetse marketing.