wonen in rotterdam

Je gids in Rotterdam

De gemeente Rotterdam en Rotterdam Partners wilden met hun website woneninrotterdam.nl een nieuwe weg inslaan. De aantrekkelijkheid van Rotterdam als woonstad moet beter onder de aandacht komen bij een breder publiek. Dat heeft geleid tot een nieuw concept voor de website, die het platform werd voor de content marketing rondom wonen in Rotterdam. De opdrachtgevers vroegen mij om het concept uit te denken, de rebranding te verzorgen en het project te leiden. Samen met Brize.com heb ik de site uitgewerkt en opgebouwd. Het uitgangspunt was om wonen in Rotterdam niet iets van alleen projecten, maar van de bewoners te laten zijn.

De eindgebruiker op het podium

Het nieuwe Rotterdamse woonplatform vroeg om een scherp concept en een rebranding. Van site voor projectontwikkelaars moest het een site worden voor huizenzoekers in de Maasstad. De eindgebruiker hebben we op het podium gezet.
Een nieuwe site was daarvoor een belangrijk instrument, het denken erachter gaat verder. Om bij de woningzoeker een plek in het brein te verdienen is het zaak om een autoriteit te worden voor Wonen in Rotterdam. Daar komt het merkdenken om de hoek kijken. Alle ingrediënten voor een sterk merk zijn aanwezig. Alle belangrijke vastgoedpartijen in Rotterdam, van makelaars tot financieel adviseurs tot woningcorporaties en projectontwikkelaars zijn aangesloten. Rotterdam Partners en de gemeente Rotterdam brengen een groot netwerk en alle ins en outs van het bouw- en woonbeleid in. Dan is de kunst om dat alles te vertalen naar interessante verhalen voor de zoektocht naar een nieuw Rotterdams huis.

Zo kwamen we tot het centrale idee dat je online je nieuwe thuis in Rotterdam moet kunnen vinden. Niet alleen het aanbod is daarbij van belang, ook goede content om bezoekers wegwijs te maken. De website maakt je wegwijs in de stad en woningmarkt.

Sfeer + Aanbod

De stad is zeer divers en biedt vele interessante mogelijkheden. Ook al woonde ik zelf al meer dan tien jaar in de stad, door deze opdracht heb ik er nog meer over geleerd. Die verrassingen en alternatieve zoekgebieden voor een nieuw huis bieden we met de site nu aan alle bezoekers. Van elke wijk, elk deelgebied zijn items gemaakt die je meer vertellen over het soort woonomgeving, de mensen die er wonen en de voorzieningen die je er vindt. De keuze voor een huis is meer dan een aantal kamers, een oppervlak en een prijs. Het gaat om het vinden van geborgenheid en veiligheid. Die voegen we toe aan het aanbod.
Daarbij sluiten we aan op de fases die huizenzoekers doorlopen in hun zoektocht en maken we content die specifiek voor bepaalde bewonersgroepen is. Daardoor wordt de herkenning versterkt.
Op dit moment werken we dat verder uit door de navigatie tussen alle content te baseren op de fases, leefsituatie en wensen van de sitebezoekers.

Contentmarketing is het fundament

Het opbouwen van de autoriteit van Wonen in Rotterdam staat of valt met sterke content. Met de data die Brize ons levert, de beleidsambities van de gemeente en vooral de vragen van huizenzoekers in de hand werken we aan een steeds sterker en completer verhaal. Huizenzoekers kunnen meer over hun gedroomde leefomgeving vinden nog voor ze maar een voet in het gebied hebben gezet. Met enkele vaste formats vullen we het verhaal van de stad en haar (toekomstige) bewoners steeds sterker in. 

Na de realisatie van de site heb ik de organisatie van het contentoverleg voor mijn rekening genomen. Met vaste regelmaat zitten de opdrachtgevers en ik nu bij elkaar om nieuwe items uit te werken die voor de doelgroepen relevant zijn. 

De contentmarketing gaat over zowel online (website en social media) als offline. Het merk van Rotterdam als woonstad wordt over de volle breedte consequent en voor de lange termijn uitgebouwd.

Sterke partners

Achter Rotterdam Partners staan professionele projectontwikkelaars, financiers, beleggers en makelaars als ERA Contour, AM, Stebru, Rabobank, Bouwinvest, Ooms en DE Makelaars. In het gehele traject zijn die partijen betrokken bij de conceptontwikkeling en realisatie en hebben in interactieve sessies actief meegewerkt aan oplossingen en ideeën.

Op deze website gebruik ik cookies zodat ik jou de beste ervaring kan bieden. Akkoord?