De vier winkelstraten stonden jaren bovenaan de verkeerde lijstjes. De Gemeente Rotterdam en Woonstad Rotterdam sloten de handen ineen. Zij wilden investeren in dit winkelgebied in Kralingen. Ze togen naar de ondernemers en nodigden hen uit deel te nemen. Samen met Eline Tullener bouwde ik het merk en de marketingactiviteiten op om de 80 ondernemers te verbinden onder 1 merk.
Dat branding verder gaat dan een gezamenlijk logo werd bewezen in de Frits Ruysstraat, Goudse Rijweg, Weteringstraat en Vlietlaan in het westen van Kralingen. De ondernemers zochten nog naar de route vooruit. Bewoners trokken liever naar winkels in andere delen van de wijk dan in hun eigen buurt te kopen.
De gemeente en de eigenaar van veel van de winkelpanden, Woonstad Rotterdam, startten met investeringen in de buitenruimte en in het vastgoed. Ondernemers die niet pasten werden geholpen elders hun bedrijf voort te zetten. Nieuwe ondernemers die een kwaliteitsimpuls brachten werden aangetrokken.
Daar hoorde ook marketing en communicatie bij die de ambities onderstreepte. Eline en ik spraken met veel van de betrokkenen en mochten in korte tijd een nieuwe basis neerzetten. Wat ons direct opviel was dat bij een belangrijk deel van de zittende en nieuwe ondernemers niet alleen passie voor hun eigen zaak was, maar ook geloof in een goede toekomst voor het gebied. Juist de diversiteit van het aanbod was een van de redenen om zich er te vestigen. Dat bleken bezoekers ook steeds meer te waarderen, want de bezoekersaantallen namen toe. Daarop kozen we ervoor om de verschillen te vieren. Terwijl de neiging was om alleen de gelijke aspecten te belichten, wat vaker bij winkelgebieden gebeurt.
Werelden verbinden
Onder de nieuwe branding was er ruimte voor de verschillen. Daarmee ontstond ook ruimte voor ondernemers om zichzelf te blijven profileren. Tegelijkertijd konden ze zich verbinden aan Boulevard Kralingen. Een sterk merk heeft de kracht om onderscheidend te zijn en te verbinden.

Met 80 verschillende winkels, van lokale zelfstandigen tot internationale ketens, was het noodzakelijk dat ieder z’n eigen karakter kan blijven uitstralen onder een gezamenlijke paraplu. De verbinding was er fysiek al met het winkelgebied en de vier winkelstraten. Daar werd ook in het gevelbeeld en in de openbare ruimte meer eenheid in gebracht. De branding moest in feite ook niet verder gaan dan de gevels van de winkeliers. Bezoekers komen juist om veel verschillende redenen naar dit gebied, van dagelijkse boodschappen tot op zoek naar die bijzondere paddenstoelen voor een heerlijke risotto.
Festival met impact

In Rotterdam heeft Rotterdam Proeft al een sterke naam met festivals in verschillende gebieden voor alle smaken. Om Boulevard Kralingen snel en met impact op de kaart te zetten zochten we de samenwerking met Rotterdam Proeft. Binnen enkele maanden wisten we een evenement op te tuigen dat veel nieuwe mensen naar dit winkelgebied bracht. De verwachtingen van beide partners werd overtroffen. De lokale winkeliers kregen niet alleen aanloop op het marktdeel van het festival, maar ook zeker in hun winkels was de extra drukte te merken. Door de juiste partner te zoeken konden we veel snelheid maken in de naamsbekendheid en alle ondernemers extra publiek bieden.