De jonge talenten worden elk jaar uitgenodigd om het bedrijf beter te maken. Ingenieursbureau Movares organiseert jaarlijks een Dragon’s Den waar de teams van het Jong Talent Programma hun ideeën kunnen pitchen. Met die pitch kunnen ze tijd en budget verdienen om hun idee waar te maken. Om de teams zo goed mogelijk op pad te sturen naar de Dragon’s, werden zij door Jesse van Doren en mij getraind in de kunst van Design Thinking. Een online workshop die snel tot praktische handvatten leidde voor de deelnemers. Daarmee leerden de deelnemers hoe ze hun creativiteit kunnen ontginnen door de fases van Design Thinking toe te passen.
Proeven van Design Thinking
In twee dagdelen werden de deelnemers van Movares deelgenoot van het mysterie van Design Thinking. We boden hen een reis langs de klassiekers uit Design Thinking, zoals Isambard Kingdom Brunel, en een belangrijke moderne grondlegger als Tim Brown van IDEO. Bij elk van de fases in het proces van Design Thinking werden de deelnemers wijzer door actief met de methode aan de slag te gaan.
In het eerste dagdeel werd het probleem verkend en gedefinieerd in de fases empathize en define. Het tweede dagdeel werkte toe naar het uiteindelijke resultaat, de pitch van hun probleem en oplossing. Door te werken via Design Thinking maakten we het voor de jonge talenten van Movares makkelijker om een overtuigende presentatie neer te zetten.
Werkvormen dienen het bedrijfsdoel
We hebben een interactieve workshop opgezet met creatieve werkvormen die passen bij de vraag van opdrachtgever Movares. Het doel is een verbetering van het bedrijf. Daarom zorgden we dat de deelnemers zich focussen op hoe ze de prestaties van hun werkgever kunnen verbeteren en tegelijkertijd zichzelf kunnen ontwikkelen. Belangrijk ingrediënt hiervoor is natuurlijk een essentieel onderdeel van Design Thinking: nieuwsgierigheid.
“Empathy is at the heart of design. Without the understanding of what others see, feel and experience, design is a pointless task.”
Tim Brown – CEO IDEO
We legden de focus op problemen die dichtbij huis liggen. Dat maakt dat de techniek van Design Thinking sneller op te pakken is.
De deelnemers van Movares werd duidelijk dat het vinden van creatieve oplossingen ook een kwestie is van logisch een onderwerp uiteenrafelen. Na het eerste dagdeel was er al een interessante opbrengst. Een aantal deelnemers pasten de technieken van Design Thinking-methode in hun werk al gelijk toe, en tot volle tevredenheid. Voor Brize en mij een signaal dat we ons doel hadden bereikt: de deelnemers leren werken volgens de methode van Design Thinking. Nu kunnen ze met vertrouwen aan hun oplossing en pitch voor de Dragon’s Den werken.