Wat doe je voor je naar Funda gaat? Rotterdam heeft het antwoord hierop. De website woneninrotterdam.nl maakt je wegwijs in een stad met 71 wijken. Het doel van de stad is om bewoners te binden en nieuwe aan te trekken. Daar wordt door Rotterdam Partners samen met de gemeente aan gewerkt. Dan biedt een website die huizenzoekers wijzer maakt in goede en slechte markten een solide basis. 67% Van de woningzoekers in Rotterdam kent de site woneninrotterdam.nl inmiddels. Daarmee staat een autoriteit. Het was tijd voor een vervolg.
Rotterdam Partners, de Gemeente Rotterdam, Brize en ik hebben drie jaar eerder een platform ontwikkeld wat huizenzoekers kennis laat maken met de stad en het woningaanbod. Naast het brengen van het nieuwbouwaanbod zijn we gestart om de stad beter in kaart te brengen voor huizenzoekers. Via verschillende kanalen bereiken we tweederde van de woningzoekers in Rotterdam. Concurreren met Funda is geen doel van deze site. Met alle kennis en inzichten die we hebben in een lokale woningmarkt, zijn we een waardevolle toevoeging aan de marktleider. Dat werkt.
Via e-mailmarketing, social media en boven alles organic search, is het aantal bezoekers en inschrijvingen constant gestegen. Het succes is vooral te verklaren doordat we met de site en offline evenementen constant relevante informatie bieden aan de Rotterdamse huizenzoekers. Dat tweederde van hen het merk kent zegt wel iets. Een belangrijk deel van de sitebezoekers is elke maand nieuw. Dat duidt erop dat we met de site op de juiste momenten zichtbaar en beschikbaar zijn.
Een van de doelen om het merk te versterken die we met elkaar vervolgens stelden was om de verblijftijd op de site te verlengen. Daarvoor was als eerste nodig dat de content beter navigeerbaar werd.
Filteren
Het aanbod aan content dat we met Wonen in Rotterdam bieden is in drie jaar sterk toegenomen. Van alle 71 woonwijken in de stad is er minimaal 1 artikel over interessante plekken en activiteiten. Daarnaast is een hele trits aan Rotterdammers geportretteerd. Zo kunnen bezoekers ervaringen lezen van bewoners van een wijk waarin ze zoeken en zien of ze zich herkennen in hun nieuwe buurtgenoten. Bevestiging van de keuze is onmisbaar bij de keuze van een nieuw huis. Inspelen op de psychologie van de huizenzoeker.
Van de vele ontwikkelingen in de stad zijn er talloze nieuwsberichten verschenen. Al met al ging het om honderden artikelen die we in drie jaar hebben gepubliceerd. Daarin moet je makkelijk je weg kunnen vinden.
Bezoekers van de site kunnen na het redesign via een filter op de homepagina direct de artikelen selecteren die passen bij hun vraag. Zijn ze zich nog aan het oriënteren op de juiste wijken? Of willen ze hun huidige woning verduurzamen? De stappen in het filter zijn een vertaling van de leidende vragen van een woningzoekende.
Filter je al in Google of een andere zoekmachine? Dan zie je dat de informatie over de wijken en nieuwbouwprojecten goed scoort op basis van SEO. De juiste termen en gelijk een verzameling relevante artikelen. Daarmee komen bezoekers op andere pagina’s binnen. Daar bieden we ze niet alleen een antwoord op hun oorspronkelijke vraag, maar ook op de mogelijke vragen die ze daarna nog kunnen hebben. We geven ze redenen om online al lekker te verdwalen in de stad. Het aantal pagina’s dat werd bekeken steeg flink na het redesign en de gemiddelde tijd per pagina bleef gelijk.
Partnervoordeel: kant en klare content
Gemiddeld wonen we zeven jaar in een huis. Dus het is niet bepaald fast moving. En voor je een huis koopt, heb je heel wat afwegingen gemaakt. Vastgoedmarketing is daarom een marathon. Een lange aanloop bij de start van het project. Geïnteresseerden aantrekken en proberen zo lang mogelijk vast te houden. Een sprint voor de bouw start waar je alles er nog eens uitgooit. Dan is het laatste huis verkocht of verhuurd. Hoe krapper de markt, hoe intensiever de sprint.
Het platform Wonen in Rotterdam helpt de projectontwikkelaars, verhuurders en makelaars in Rotterdam. Voor hun aanbod staat er content online die meer vertelt over de buurt en wat voor soort mensen er wonen. Daarmee is er kant en klare content die ze in hun marketing kunnen gebruiken. Dat scheelt enorm in het laden van je project of aanbod.
Blijven zitten
In een krappe markt blijven mensen langer in hun huis zitten. Ze kiezen dan vaker voor de zogenoemde nul-optie. De krappe woningmarkt in Rotterdam heeft laten zien dat je eigen huis verbeteren een serieus alternatief is voor het zoeken van een nieuw huis. Ons doel is om bewoners vast te houden. Dan is het logisch om de nuloptie ook mee te nemen. De Gemeente Rotterdam heeft bijvoorbeeld de nodige ondersteuning wanneer je funderingsherstel moet plegen of je huis wilt verduurzamen. Daarin kunnen we de woningzoeker wegwijs maken. Het redesign van de website laat zien dat we bezoekers in elke fase van hun wooncarrière bij kunnen staan.
Voor alle markten gemaakt
Dit project is vanaf het begin af aan strategisch opgezet. De woningmarkt kent altijd pieken en dalen. Met het platform Wonen in Rotterdam heeft de stad een hulpmiddel voor woningzoekers en aanbieders voor welke markt dan ook. Dat maakt het platform duurzaam en biedt het de mogelijkheid om constant de kracht uit te bouwen.