Waarom je klanten en jij beter worden van content-marketing

Waarom Content-Marketing

Het is een sport die om uithoudingsvermogen vraagt. Je moet investeren in media die niet per se direct resultaat geven. En het vraagt om constant onderzoek naar wat er in de markt speelt en daar antwoorden op verzinnen. Waarom zou je aan content-marketing doen? Het korte antwoord is dat je met content-marketing je merk vanuit inhoud en vanaf de basis opbouwt. Wil je daar meer over weten? Lees dan het langere antwoord hieronder in 5 punten.

Je leert je eigen kracht kennen

Over de basis voor content-marketing wordt vaak gezegd dat je goed onderzoek moet doen naar onder andere de keywords. Dat klopt. Er zit alleen een andere kant aan de medaille die vaak niet wordt benoemd. Want wat ga jij met de keywords doen en hoe past dat binnen jouw merk- en contentstrategie?
Laat ik dit artikel als voorbeeld nemen. Via onder andere Ubersuggest zoek ik uit welke vragen online worden gesteld over content-marketing. Je kunt ook via Google Ads met de keywordplanner dit uitvoeren of de Keywords Everywhere-app aan Chrome of Firefox toevoegen. Het geeft je een lijst met zoektermen en vragen die aan het onderwerp gerelateerd zijn. En dan is de taak om daar iets uit te zoeken waar jij wat mee kunt vanuit jouw merk. Om te starten wil je op een plek gaan zitten waar weinig concurrentie zit. Dat is de reden dat je je eigen kracht goed leert kennen. Een start met content-marketing eist dat je heel goed nadenkt over het onderscheidende vermogen van jouw branding en je positionering.

Je bouwt connecties op met klanten

Vanuit de kracht van je eigen merk maak je de vertaling naar wat het voor jouw klanten betekent. Om succesvol te ondernemen is goed luisteren al een belangrijke kwaliteit. Die komt bij content-marketing goed van pas.
De vragen en onzekerheden die je bij jouw klanten, op social media en misschien wel bij jouw lokale bakker hoort zijn voer voor jouw content. Jij bent de specialist en kunt hen helpen. Wanneer je de vragen van (potentiële) klanten als uitgangspunt neemt en in jouw content een antwoord geeft, bouw je een connectie op met je klanten.
Een van de belangrijkste uitgangspunten voor content-marketing is dat je bouwt aan vertrouwen en autoriteit. Kennis delen en inlevingsvermogen zijn dan randvoorwaardelijk.
Zo geldt dat ook bij dit artikel. Ik heb dit geschreven niet alleen op basis van zoekwoordenonderzoek en mijn eigen expertise, maar ook op basis van vragen die ik bij klanten tegenkom. De connectie met klanten over een langere termijn vasthouden en uitbouwen is een van de opgaven waar ondernemers mee worstelen. Content-marketing is een prima methode om daarmee om te gaan.

Het scherpt je eigen expertise

Ondernemers weten dat het beantwoorden van klantvragen vraagt om constant bijblijven. Jij weet wat er in de markt speelt. Vaak is het ook de reden dat je gestart met jouw onderneming. Je ziet dat er iets ontbreekt in de wereld en jij hebt de overtuiging om dat gat op te vullen.
Ik kan dat erg waarderen bij andere ondernemers, zoals mijn lokale fietsenzaak Koers.cc. Serge is in mijn ogen een vakidioot en moet wel de laatste ontwikkelingen in de fietswereld als ontbijt, lunch en avondeten nemen. Die honger is prima voor je content-marketing. Met zijn bedrijf doet hij dat slim via social media, waar hij mooie producten en zijn liefde voor het fietsen deelt op zo’n manier dat andere fietsers er iets van opsteken en warm worden gemaakt voor zijn aanbod.
Het uitbouwen van jouw eigen kennis en kunde benut je al voor je klanten. De volgende stap is om het te vertalen in bijvoorbeeld je artikelen, video’s of podcasts. Het wordt vanzelf een spelletje waar meer vragen uit komen waar je antwoord op wilt geven. Als je eenmaal in de stroom zit…

Je leert de markt beter kennen

Content-marketing succesvol maken vraagt om constant aanscherpen. Op een gegeven moment heb je voldoende volume en cijfers vanuit Google Analytics en je social media om te zien wat wel en niet werkt. Reken echter niet op instant succes. Alleen al het feit dat zoekmachines de tijd nodig hebben om jouw content te vinden en te waarderen maakt dat je niet van vandaag op morgen hoog scoort. Vandaar dat content-marketing een sport is voor merken met uithoudingsvermogen. Tussentijds campagnes blijven voeren en adverteren gaat hand in hand met content-marketing.
Maar de lessen die je leert uit de data helpen je om jouw markt steeds beter te leren kennen. Ik zie content-marketing als steeds doorlopende kwalitatief onderzoek. Welke onderwerpen slaan aan? Wat is de juiste tone of voice? Wat wordt goed gedeeld en welke posts krijgen de reacties die je wilt? En, je komt ook tot inzichten voor services en producten waar je mogelijk eerder nog niet aan hebt gedacht en die je wel aan zou kunnen bieden.

In mijn ervaring is het belangrijker om te kijken naar de kwaliteit van de reacties dan naar de kwantiteit. De juiste doelgroep aanspreken betekent dat je gerichter op klanten inzet die bij jouw merk passen.

Het is een investering in de toekomst

De lange termijn aanpak van content-marketing maakt het tot een investering in de toekomst. Alle punten die ik hiervoor benoem gaan stuk voor stuk over het bouwen aan je merk vanuit inhoud. Het is een route om je branding te versterken en stap voor stap uit te bouwen. Vanuit de kern van je merk bouw je met content-marketing aan een steeds rijkere ervaring voor je doelgroepen.

Wil je weten hoe jouw onderneming content-marketing in kan zetten om tot een sterker merk te komen en langdurige klantrelaties? Neem gerust contact met mij op via het formulier hieronder in de footer.

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Wil je elke maand mijn nieuwsbrief ontvangen?
Schrijf je hieronder in.

Originele Input voor je marketing

Ontvang maandelijks mijn nieuwsbrief.

Op deze website gebruik ik cookies zodat ik jou de beste ervaring kan bieden. Akkoord?